As fugas do "Prestige" fan temer que se produza unha catástrofe
maior
Contrariamente ao que indicaba a ficha técnica do petroleiro, semella que o fuel non se solidifica a unha profundidade de 3 500 metros. De aí que que este producto contaminante e moi difícil de tratar vaia ou ben ascendendo pouco a pouco ou ben de xeito violento se as cubas ceden á presión. Existe o risco de que enzoufe todo o litoral atlántico.
Despois do naufraxio do Prestige, no alto mar de España, o 19 de novembro,
o peor da marea negra podería estar por vir. Mentres Galicia se está
a envorcallar neste veleno e mentres outros puntos da costa española
se ven salferidas de negro, acábanse de descubrir outras catro fugas
na proa do petroleiro que aínda contén de 40 000 a 60 000 toneladas
de fuel pesado. O submarino de peto Nautile, durante o seu recoñecemento
de observación aos restos do barco, a máis de 3 500 metros de
profundidade, deu conta de que o casco sofre fortes distorsións debido
á presión existente no fondo mariño. Isto failles temer
aos expertos que se produza unha ruptura progresiva das cubas, sobre todo se
estas non están cheas: o aire, prisioneiro nos compartimentos, pode provocar
o esgazamento da chapa. Estas observacións confirman o prognóstico
dun experto dunha compañía petroleira: " Non hai que enganar
a xente : o petróleo non vai quedar asentadiño no fondo do mar;
un día ou outro, ha subir á superficie".
O proceso está en marcha. Dúas semanas despois de que largase
unha parte da carga, consecuencia de partirse en dous o navío, as autoridades
portuguesas e francesas detectaran, a finais de novembro unha capa de 42 quilómetros
cuadrados logo do afundimento a chumbo da carcasa. O goberno español
refutou a información. O Instituto Hidrográfico de Portugal, sen
embargo, volveu insistir o xoves pola tarde e sinalou a existencia doutra capa,
esta vez de 52 quilómetros cuadrados, que se atopaba por enriba dos restos
do barco. O vicepresidente do goberno español, Mariano Rajoy, acabou
por confirmar, o venres 6 de decembro, na Coruña a presencia de dúas
capas de fuel de menor importancia. "É o noso Chernóbil",
admitiu o ministro de fomento español, Francisco Álvarez-Cascos.
"O Prestige é un niño de riscos de contaminación constante para todo o Atlántico", estiman os expertos lusitanos. Este medo é compartido polos seus homólogos franceses. A probabilidade de que o Prestige cuspa progresivamente ou brutalmente o seu veleno aparece corroborada polos experimentos sobre a natureza do producto efectuados polo Centro de documentación, investigación e experimentación sobre as contaminacións accidentais de augas (Cedre).
Máis Lixeiro cá auga
Os científicos someteron algunhas mostras de fuel pesado, extraído
das adegas antes do naufraxio, a unha temperatura de 3ºC e unha presión
de 350 bares. Comprobaron que nestas condicións moi próximas a
aquelas observadas no lugar do naufraxio, o fuel segue a ser máis lixeiro
cá auga e polo tanto ha ter a tendencia a ascender. Aínda máis
inquientante, o estudio constata que a 2,5 ºC o fuel do petroleiro das
Bahamas "permanece fluído, capaz de "fluír" lentamente
baixo o efecto da presión". Esta análise aparece corroborada
polas imaxes do Nautile, que amosan cómo o petróleo sobe nunha
interminable columna negra.
Segundo o Cedre, esta reacción contradi o certificado de calidade ofrecido
polo laboratorio Saybolt, que examinou pola conta do fretador, Crown Resources,
o fuel do Prestige, cando se realizou a carga no porto de Tallin, en Estonia.
Esta ficha técnica indicaba que o producto se volvía duro a partir
de 6ºC, cousa constestada polo centro de Brest. "Malia as características
ofrecidas por Saybolt-Letonia, a curba de viscosidade non fai aparecer un punto
de solidificación", indica o informe de Cedre. A sociedade Saybolt
foi contactada nos Países Baixos e non quixo nin confirmar o dictame
dos expertos nin pronunciarse sobre o diferendo, en nome da cofidencialidade
das súas relacións cos fretadores.
O profesor Jean Oudot, do Museo Nacional de Historia Natural, que tamén
analizou o fuel do Prestige, insiste na feble degradación do cargamento.
" Neste producto, a evaporación que se produza non vai ir máis
aló dun 10% ou dun 15% da súa masa total, mentres que no caso
do Amoco-Cadiz supuxo unha cantidade que andou entre un 60% ou un 70% do cru,
explica o investigador. Neste caso, coma no caso do Erika, o fuel pesado emulsiónase
coa auga de mar ata duplicar o volume e adquirir unha tinguidura marrón
e unha consistencia semellante á da Nocilla."
A perspectiva de que a carga se neutralizase co paso do tempo e o seu enfriamento,
que provocara a decisión das autoridades españolas de afundir
o navío a 250 quiloómetros da costa vese, pois, contradicida por
unha parte dos científicos. Sen embargo, o xefe do goberno español,
José María Aznar, persistía en rexeitar, o pasado venres,
a hipótese de que subise á superficie, asegurando que o petróleo
se conxelaría antes de chegar á superficie. José María
Aznar tamén relativizou as fugas, denominando "fiiños"
ao que saía das cubas. En 1999, as autoridades francesas tamén
calificaban como "filamentos", as "lixeiras fugas" ou as
"pingueiras residuais" que se escapaban das cubas do petroleiro maltés.
Logo, coa presión da opinión pública, admitiron que o petroleiro
estaba a perder a carga completamente, antes de proceder a atoar as fendas e
logo bombear o resto da carga.
Sen embargo, a idea de ir recuperar o contido do Prestige semella estar excluída. No ano 2000, TotalFinaElf gastara máis de 75 millóns de euros en bombear o petróleo que quedaba no Erika, unhas 15 000 toneladas a unha profundidade de 200 metros. Os responsables desta operación pensan, pola contra, que realizar algo semellante a 3 500 metros de profundidade é tecnicamente imposible.
Xa que logo, sobre o fondo do mar atópase pousada unha bomba de efecto
retardado. Os expertos non poden predicir nin cómo nin cando vai estourar.
O Cedre lembra algúns exemplos de barcos que botaron fóra o seu
cargamento varios meses e mesmo anos despois do naufraxio. A comezos dos ano
noventa, as autoridades californianas, intrigadas pola continua contaminación
de fuel pesado que se producía na costa de San Francisco, descubriron
que proviña dun cargo chamado Jacob-Luckenbach que naufragara había
medio século. A corrosión fixera o seu traballo e liberara o contido
dos tanques. Pero non hai dúbida de que a ascensión da carga do
Prestige, de se producir e por causa das cantidades e a natureza do producto,
provocaría a maior marea negra da historia.
Benoît Hopquin
ARTIGO PUBLICADO NA EDICIÓN DO 08.12.02
Traducido ao galego do orixinal francés por Xoán
Manuel Garrido Vilariño, TSF (Traductores sen Fronteiras) Facultade de
Filoloxía e Traducción, Universidade de Vigo, 08.12.02.